B747 från British Airways (Foto: Flickr/FrancoisRoche)

Nya nätresebyrån Travelmatch.co.uk har som mål att revolutionera nätresebyråns roll genom att förändra sättet resenärer bestämmer hur de bokar sin resa.

Travelmatch.co.uk växte fram som en idé hos en av grundarna Al Francis då han själv insåg att det inte gick att hitta en resa om man inte först visste vart resan skulle gå. Istället ville han förändra resandet genom att börja med att bestämma vad resans innehåll skulle vara, för att sedan hitta vart resan skulle gå.

Travelmatch.co.uk fungerar så att användaren får bestämma vad resans innehåll ska vara. Det kan vara till exempel att det ska ingå golf eller dykning, eller att det måste finnas en infinitypool på hotellet, eller bara att det ska vara minst 25 grader celsius på destinationen. När innehållet är bestämt visar sidan vilka destinationer och hotell som skulle passa och söker efter det billigaste priset. Sökresultatet presenteras med ranking från TripAdvisor.com

Jonny Marsh och Al Francis som är gemensamma initiativtagare till projektet skriver i ett pressmeddelande att enligt egna undersökningar vet 70 procent av de som bokar resor på internet vad de vill att resan ska innehålla, men inte vart de vill att den ska gå.

I dagsläget finns TravelMatch bara för den engelska marknaden och vid nylanseringen fanns inga uttalade planer på att lansera sidan för andra länder. Om Marsh och Francis planer på att revolutionera resebranchen slår igenom lär snart en svensk version finnas tillgänglig.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se
(Foto: Flickr/FrancoisRoche)

Kommentarer

kommentarer