SAS sajt kan vara svår att nå

Flygbolagens webbsajter är oåtkomliga i snitt 44 timmar per år, betydligt mer än det sammanlagda genomsnittet för alla sajter, som är 35 timmar. SAS är en av de värsta syndarna.

Flygbolagens webbplatser håller inte måttet när det gäller tillgänglighet, visar en undersökning av det svenska företaget Pingdom som testat 42 flygbolags sajter.

Flygbolagens sajter ligger nere i snitt 44 timmar per år, att jämföra med 35 timmar för en genomsnittlig sajt, skriver branschtidningen Resflex.

Upptiden, alltså hur ofta en webbplats går att nå, mäts i procent.

– Vi bevakar upptiden för 35 000 sajter och servrar runt om i världen och vi anser att 99,8 procents upptid är ett absolut minimum här. Detta nås av företag med väldigt mycket mindre resurser än flygbolag, ändå misslyckas 62 procent av flygbolagen med det, säger Pingdoms analytiker Peter Alguacil till Resflex.

Av flygbolagens sajter är KLM bäst med en upptid på 99,99 procent, tätt följt av United Airlines med 99,98.

26 av de 42 flygbolagen har webbplatser som inte klarade 99,8 procents upptid. SAS kommer trea från slutet, med en upptid på bara 98,16 procent. Det betyder att SAS webbplats inte går att nå under sammanlagt 2 dagar och 5 timmar av ett helår.

I SAS fall mättes flysas.com, men sas.se, sas.dk och sas.no uppvisar samma mönster, skriver Resflex.

Klart sämst är amerikanska lågprisbolaget JetBlue med 97,37 procent, eller tio dagars nertid på ett år.

Ryanair har plats nummer 18 på listan, med 99,77 procents upptid.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer