Hotellkoncernen InterContinental ger sig in på den kinesiska marknaden med ett nytt varumärke. Den nya hotellkedjan är tänkt att slå upp portarna innan årsskiftet.

InterContinental är världens största hotellkoncern räknat i antalet rum. Företaget äger bland andra kedjan Holiday Inn och Crowne Plaza. År 2010 blev ett succéår för InterContinental då vinsten steg med nära 38 procent.

Nu blickar företaget österut för att expandera och utöka vinsten. Andrew Cosslett, vd på InterContinental, tror att Kina kommer att gå om USA som världens största hotellmarknad år 2025.

InterContinental spår att det ökande antalet resenärer i kombination med utbudet av billiga flygbiljetter gör Asien till en nyckelmarknad. Planerna är att dubbla antalet rum i Mellanöstern, Indien och Kina inom de närmsta fem åren.

Den nya hotellkedjan i Kina är tänkt att gå in i en hotellkategori mellan Crowne Plaza och de mer exklusiva InterContinentalhotellen, som ett hotell i det övre mellansegmentet.

ALEXANDER DANGLER
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer