Tågcharter till Italien (Foto: Fritidsresor/Fredrik Hjerling)

Tågchartern sjunger på sista versen, bara tre år efter att den lanserades. Fritidsresor har lagt ner alla resmål utom ett och Ving funderar på att skrota tågcharter helt, skriver Dagens Industri.

Att tågchartern inte blev den succé många hade trott och hoppats på framgick tydligt redan förra året, när både Fritidsresor och Ving berättade att resorna inte sålde så bra som bolagen räknat med.

Nu har Fritidsresor valt att lägga ned samtliga tågcharterdestinationer utom en, italienska Gardasjön. Förklaringen till det svala intresset är att tågresorna tar för lång tid och är för krångliga. En resa från Stockholm till Gardasjön tar ett och ett halvt dygn.

– Det har varit svårt att göra det här till en konkurrenskraftig produkt. Lågprisflyget går enormt mycket snabbare till en tredjedel av priset, säger Lottie Knutson som är informationsdirektör på Fritidsresor, till DI.se.

I år räknar Fritidsresor med cirka 2 000 resenärer på tågchartern, en försvinnande liten siffra i jämförelse med de miljoner flygresor som chartern säljer varje år.

Hos den andra arrangören av tågcharter, Ving, låter det likadant. Företaget har bara sålt några hundra resor och funderar på att avveckla konceptet.

– Det blev verkligen ingen succé. Tiden är viktig för våra resenärer och det tar helt enkelt för lång tid att resa med tåg i dag, säger Lars Löfgren som är vice vd på Thomas Cook Northern Europe som äger Ving, till DI.se.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer