Madison Square (foto: flickr/Susan Tansil)

Designern Tommy Hilfiger tar ut svängarna och ger sig in i hotellbranschen. Första projektet blir en ikonisk byggnad i New York.

Tommy Hilfiger som sålde sitt eget märke för över tre miljarder dollar förra året har länge letat efter en möjlighet att ge sig på att driva hotell. Han har bland annat försökt att köpa delar av New York Times byggnad på 43rd street, men misslyckats.

Nu har kläddesignern lyckats köpa ett landmärke i New York, det klassiska Metropolitan Lifes klocktorn. En byggnad från 1909 med utsikt över Madison Square Park, som i tre år till och med hade rekordet som världens högsta byggnad.

Tommy Hilfiger har dock inte köpt huset för dess slående höjder utan för möjligheten att göra om byggnaden till ett designhotell. John Fox, en specialist inom hotellutveckling, kommenterar planerna:
– Jag vet inte hur designen kommer se ut, men min gissning är att det kommer ha en ganska preppy look.

Med sitt designhotell ansluter Hilfiger till en klubb med designers som har hotell på meritlistan. Till exempel Armani med hotell i Dubai och Bulgari med hotell i Milano och Bali.

ALEXANDER DANGLER
redaktionen@bortabra.se
(Foto: Flickr/Susan Tansil)

Kommentarer

kommentarer