Banker och försäkringsbolag kollapsar. USA:s före detta riksbankschef Greenspan kallar krisen den värsta han sett. Kvällstidningarna tävlar om att krama så mycket som möjligt ur artiklar på temat "Så påverkas du av lågkonjunkturen"

 

Vad gör svensken? Tar ut sparpengarna och lägger i kudden i väntan på bankens konkurs, planerar storbak av barkbröd och odlar en extra omgång potatis på landet?

 

Inte direkt. Svensken köper resor – som aldrig förr.

 

Den rådande ekonomiska turbulensen har gett få klara besked än så länge. Men ett tecken i tiden är att resor har gått från att vara något man unnar sig, en lyx, till att närma sig en nödvändighet.

 

Vi vill resa, i goda tider som i dåliga. Lusten att lämna landet och se världen är så stor att vi drar in på annat om det behövs. Budgeten för bensin, utemiddagar och teknikinköp offras, eller minskas, för att möjligheten att resa ska finnas kvar.

 

I Metro häromdagen sa Bo Svensson, chef på Turismforskningsinstitutet Etour i Östersund, så här:

– … resandet är väldigt högt prioriterat i människors privatekonomi trots sämre tider. Många verkar resonera ”rör inte min resa”.

 

Apollo konstaterar i ett pressmeddelande idag att försäljningen av charterresor bara ökar. Ifjol drog 2 miljoner svenskar på charter, i år blir siffran över 2,2 miljoner.

 

Dessutom ökar intresset för lyxigare resor, efterfrågan på Apollos femstjärniga hotell har ökat med 25 procent i år.

 

Usla ekonomiska tider, visst. Men om det krävs, googlar svensken nog hellre fram ett recept på barkbröd än stannar hemma hela året.


Banker och försäkringsbolag kollapsar. USA:s före detta riksbankschef
Greenspan kallar krisen den värsta han sett. Kvällstidningarna tävlar
om att krama så mycket som möjligt ur artiklar på temat "Så påverkas du av lågkonjunkturen"

 

Vad gör svensken? Tar ut sparpengarna och lägger i kudden i
väntan på bankens konkurs, planerar storbak av barkbröd och odlar en
extra omgång potatis på landet?

 

Inte direkt. Svensken köper resor – som aldrig förr.

 

Den rådande ekonomiska turbulensen har gett få klara besked än
så länge. Men ett tecken i tiden är att resor har gått från att vara
något man unnar sig, en lyx, till att närma sig en nödvändighet.

 

Vi vill resa, i goda tider som i dåliga. Lusten att lämna landet och se
världen är så stor att vi drar in på annat om det behövs. Budgeten för
bensin, utemiddagar och teknikinköp offras, eller minskas, för att
möjligheten att resa ska finnas kvar.

 

I Metro häromdagen sa Bo Svensson, chef på Turismforskningsinstitutet Etour i Östersund, så här:

– … resandet är väldigt högt prioriterat i människors
privatekonomi trots sämre tider. Många verkar resonera ”rör inte min
resa”.

 

Apollo konstaterar i ett pressmeddelande idag att försäljningen
av charterresor bara ökar. Ifjol drog 2 miljoner svenskar på charter, i
år blir siffran över 2,2 miljoner.

 

Dessutom ökar intresset för lyxigare resor, efterfrågan på Apollos femstjärniga hotell har ökat med 25 procent i år.

 

Usla ekonomiska tider, visst. Men om det krävs, googlar svensken nog hellre fram ett recept på barkbröd än stannar hemma hela året.

Kommentarer

kommentarer