Storbritannien på Facebook

VisitBritain har en ny Facebookkampanj på gång.

Genom att använda Facebook Places för att se vilka attraktioner flest personer checkar in på, ska en topplista över Storbritanniens mest populära attraktioner skapas av besökarna själva.

Places är Facebooks variant av populära geotaggningstjänster som Foursquare och Gowalla, som jag tidigare skrivit om. Places finns ännu inte i Sverige, men däremot bland annat i Storbritannien.

VisitBritain skriver i ett pressmeddelande att listan, Top 50 UK Places, blir en digital gästbok för de olika attraktionerna där besökarna kan skriva en kort recension som andra sedan kan läsa.

Jag gillar den delen av upplägget – att få tips av andra resenärer är ovärderligt.

Däremot skulle jag inte låta listan styra vilka attraktioner och sevärdheter som ska besökas på en resa i Storbritannien, eftersom det enda som avgör hur högt en plats hamnar på listan är antalet incheckningar.

Inte hur intressant eller sevärd attraktionen verkligen är, bara hur många andra som varit där.

Därmed blir risken stor att bara redan välkända sevärdheter lyckas ta sig in på listan, sådana som finns på topplistan i varenda guidebok.

Ett annat problem – som inte VisitBritain kan lastas för – är att få utländska besökare lär använda Facebook Places för att checka in, på grund av de höga avgifterna för datatrafik i mobilen.

Listan blir alltså en intern brittisk historia, vilket redan visar sig: bland de fyra mest populära attraktionerna finns tre idrottsarenor.

Inget ont om Arsenals hemmaplan Emirates Stadium eller Manchester Uniteds Old Trafford, men inte sjutton är de Storbritanniens tredje och fjärde främsta sevärdhet.

Kommentarer

kommentarer