Hotellreception med tulpaner (Foto: Istockphoto/nikada)

Hur gör hotellen för att hamna högt i den åtråvärda listningen på Tripadvisor?


Skriver falska gästkommentarer, positiva om det egna hotellet och negativa om konkurrenterna, mutar någon på Tripadvisor, anlitar en hackare?


Nej, det visar sig att svaret faktiskt är enklast möjliga: man gör ett bra jobb. På hotellet, mot sina gäster.

 

Sajter med användarrecensioner, där Tripadvisor är den största, ändrar inget. De ser bara till att hotellägare verkligen måste anstränga sig för att göra det som alltid varit viktigast: hålla kunderna nöjda genom att erbjuda en hotellupplevelse och service på bästa möjliga nivå.

 

HKHotels i New York har sina fyra hotell bland de sju främsta i Tripadvisors
hotellranking för New York, till exempel Library Hotel och Hotel
Elysée. Ett smått otroligt resultat.


I den här intervjun berättar en av HKHotels chefer hur man jobbar för att nå
till toppen av Tripadvisor. Obligatorisk läsning för den som arbetar i
hotellbranschen, men även intresserade resenärer och skribenter av
hotellrecensioner lär finna artikeln intressant.


Slutcitatet och rådet till andra hotell lyder:

"Ge upp tanken på att det finns en genväg och se bara till att vara
det bästa hotell du kan vara – varje dag. Behandla varje enskild gäst
som om hon vore den mest inflytelserika reseskribenten i världen, för
det är mycket möjligt att så är fallet."


Jag kan inte annat än älska den konsumentmakt internet gett oss
resenärer. Om du inte använder Tripadvisor innan du bokar hotell, då
får du faktiskt skylla dig själv.

Kommentarer

kommentarer