Bland amerikanska resenärer har det långvariga missnöjet med flygbolagen börjat ersättas av uppgiven galghumor. Ett exempel är det här inlägget i Wall Street Journals flygblogg The Middle Seat, där reportrarna ringt runt till flygbolagen och frågat när de tänker börja ta betalt för toalettbesök.

 

Avgiftsbelagda toabesök finns inte på agendan, visar det sig. Åtminstone inte än. Vad som händer nästa gång oljepriset drar iväg vet ingen.

 

Däremot finns tecken som pekar på att ännu en av reguljärbolagens heliga kor är på väg att slaktas: gratis mat på långdistansflygningar. Förresten så är "gratis" lite missvisande. Jag har alltid tänkt att maten ingår i biljettpriset.

 

Ett internt dokument som läckt ut från United Airlines tyder på att bolaget överväger att börja ta betalt för maten på långdistansflygningar, exempelvis mellan USA och Europa, rapporterar en annan blogg – RickSeany.com.

 

Att fria måltider plockas bort från korta flygresor, under fyra fem timmar, har vi sett ett tag. Men om United gör allvar i planerna, blir bolaget nog först att ta betalt för mat på längre distanser.

 

Tanken är såklart att dra in mer pengar till ett blödande bolag – och jag förstår det.

 

Men jag skulle föredra ett högre biljettpris, upp till ett par hundralappar, framför strulet med kontanter eller kort under flygningen.

 

Servicen ombord blir inte bättre och snabbare när kabinpersonalen ska ta betalt av 300 personer. Tvärtom.

 


Bland amerikanska resenärer har det långvariga missnöjet med
flygbolagen börjat ersättas av uppgiven galghumor. Ett exempel är det
här inlägget i Wall Street Journals flygblogg The Middle Seat, där reportrarna ringt runt till flygbolagen och frågat när de tänker börja ta betalt för toalettbesök.

 

Avgiftsbelagda toabesök finns inte på agendan, visar det sig. Åtminstone inte än. Vad som händer nästa gång oljepriset drar iväg vet ingen.

 

Däremot finns tecken som pekar på att ännu en av reguljärbolagens heliga kor
är på väg att slaktas: gratis mat på långdistansflygningar. Förresten
så är "gratis" lite missvisande. Jag har alltid tänkt att maten ingår i
biljettpriset.

 

Ett internt dokument som läckt ut från United Airlines tyder på
att bolaget överväger att börja ta betalt för maten på
långdistansflygningar, exempelvis mellan USA och Europa, rapporterar en
annan blogg – RickSeany.com.

 

Att fria måltider plockas bort från korta flygresor, under fyra fem
timmar, har vi sett ett tag. Men om United gör allvar i planerna, blir
bolaget nog först att ta betalt för mat på längre distanser.

 

Tanken är såklart att dra in mer pengar till ett blödande bolag – och jag förstår det.

 

Men jag skulle föredra ett högre biljettpris, upp till ett par
hundralappar, framför strulet med kontanter eller kort under
flygningen.

 

Servicen ombord blir inte bättre och snabbare när kabinpersonalen ska ta betalt av 300 personer. Tvärtom.

 

Kommentarer

kommentarer