Många stora företag jobbar aktivt med att försöka förstå hur sociala medier och bloggar ska kunna användas i verksamheten. Vissa bolag har börjat, andra är nyfikna och på gång.


Sedan finns, förstås, Ryanair.


I veckan avslöjade en irländsk webbutvecklare, Jason Roe, i sin blogg, att han hittat ett fel i Ryanairs bokningssystem. Felet gjorde att biljetter kunde bokas för 0 pund.


Personer som testat att utnyttja luckan hävdar att det inte funkar, Jason Roe vidhåller att det visst går att lura systemet. Men det är inte poängen.

 

Poängen är hur Ryanair hanterat situationen. Genom att tacka
Jason för felsökningen och snabbt fixa felet? Inte alls. Istället hånas
han av både anställda och av företagets kommunikationschef.


Jason Roes blogginlägg kommenterades av anställda på Ryanair som
kallade honom "idiot och lögnare", bland annat. Ip-adresserna har visat
att kommentarerna kom från Ryanairs huvudkontor. På en fråga från
resesajten Traveloution
bekräftar Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara att en av
flygbolagets anställda skrivit kommentarerna. McNamara säger också:


"Det är inte Ryanairs policy att slösa tid och energi på att
diskutera med bloggande idioter och vi lovar att det inte kommer att
hända igen. Knäppa bloggare kan ha blogosfären för sig själva, vi är
upptagna med att göra flygresor billigare".


Ryanairs uttalanden brukar vara plumpa ibland, småroliga emellanåt. Men
att mobba en bloggare är bara lågt, illa genomtänkt och ett riktigt
självmål av ett flygbolag som säljer nästan alla sina biljetter på
nätet.


Att Ryanair hånar EU, politiker och konkurrenter må vara hänt,
det är uppstickarens rätt. Men när kommunikationschefen kallar
en frilansande webbutvecklare för "bloggande idiot", då är något
alldeles galet med företagskulturen.


Sparka uppåt funkar – ibland. Sparka nedåt är alltid fel.

Kommentarer

kommentarer