Ombord på Ryanair

Ryanair har för tredje året i rad utsetts till världens minst omtyckta flygbolag, i en undersökning bland Tripadvisors medlemmar.

 

Resenärerna klagar på snålt benutrymme, otrevlig personal och förseningar. Egentligen på det mesta, utom på biljettpriset. Och just priset har fått 42 miljoner passagerare att välja Ryanair i år, enligt The Telegraph

 

Ryanair gör ett gott basjobb. Bolaget flyger människor från punkt A till B (eller snarare till tolv mil utanför punkt B, men ändå), så billigt som möjligt. Att drinken serveras ur plastpåsar och mackorna innehåller kycklingskum, spelar ingen roll. Vi väljer med plånboken, som alltid.

 

För det pris jag betalar tycker jag att Ryanair är bra. Och
klagomålen på förseningar greppar jag inte. Inget annat bolag jag
flyger ofta med är så duktiga på att hålla tidtabellen som irländarna.

 

Punktligt och prisvärt, alltså. Då kan jag stå ut med att kabinpersonalen inte alltid är sprickfärdig av servicevilja.

 

Värre är vad lågpristänket gör med de 42 miljonerna passagerarna, eller åtminstone vissa av oss.

 

Frånvaron av platsnumrerade boardingkort har skapat ett kundbeteende som inte direkt ger en skön start på semestern.

Ryanairrycket börjar bli en ovälkommen klassiker. Oavsett om du
väntar på avgång på Skavsta, Beauvais eller Bergamo, finns det alltid
någon som av rädsla för att bli utan plats, eller av nån slags
missriktad överambition (jag vet inte vilket) ställer sig längst
fram vid gaten.

 

Så fort rycket görs, fyller alla andra på. Ingen vill ju vara sist. Så står vi där, i kö, en och halv timme före avgång.

 

42 miljoner kunder per år, som långtidsköar till en flygstol som kostar några hundralappar. Som står på rad nästan lika länge som flygresan varar.

 

Kan vi inte komma överens om att vänta i flygplatsens restaurang, kafé eller bar
istället? Att vi inte börjar köa förrän tidigast en kvart innan gaten
öppnar?

 

Då skulle resan med världens minst omtyckta flygbolag börja skönare.

Kommentarer

kommentarer