RSS - inte så vanligt som det borde

Hur avgör man vilken researrangör som är vassast på webben?


Användarvänlig webb, Facebookgrupp, Twitterkonto? Jodå, samtliga är givna kriterier. Men man kan göra det enklare än så.


Instegsnivån – efter användarvänlighet, tilltalande design, väl fungerande bokningsfunktioner etc, som är självklarheter – borde vara att sajten har en RSS-feed.

 

RSS-funktionen är ett ypperligt sätt att låta besökarna prenumerera på
de uppdateringar som sker på sajten. Dessutom en teknik som funnits
sedan början av seklet och på de flesta stora svenska sajter sedan
2004-2005.

 

Jag säger inte att en RSS-feed på något sätt gör en bra
webbplats, absolut inte. RSS:en är en liten och egentligen ganska
obetydlig detalj. Men som symbolvärde och tecken på att man tänker
webb, kan den inte överskattas. Att inte använda RSS år 2009 är som att
köra runt i en bil utan katalysator. Inte bara ute, utan fullständigt otidsenligt.


Så, hur många av de mest kända svenska researrangörerna (charter- och flygbolag) har en RSS-feed på sin webbplats idag?


Jag har hittat … en enda!


Ving.se är faktiskt den enda av researrangörernas sajter som använder en av webbens mest fundamentala funktioner.


Ganska pinsamt. Med tanke på hur stor del av resorna som säljs via nätet borde sajterna kunna vara vassare. RSS-feed är en bra början.

Kommentarer

kommentarer