Konsumentfälla (Foto: Istockphoto/drxy)

Nu är det en vecka sedan Ryanair gick ut med information om att reseförsäkring inte längre är ett förvalt tillägg vid biljettbokning.


För er som inte hängt med, handlar det om Konsumentombudsmannens beslut att ta i med hårdhandskarna mot företag som vid köp på nätet har förifyllda tilläggsavgifter. Att resebranschen är ett unket exempel, vet vi. Framförallt charterbolagen.

 

Men Ryanair meddelade alltså för sju dagar sedan att kunder som vill ha en reseförsäkring "numera" självmant måste kryssa för det alternativet. Precis som det ska vara.


Jag blev positivt överraskad då, över att avgiftskramande Ryanair gick i bräschen. Nu ser det allt mer ut som tomma ord.


Reseförsäkringen är fortfarande förvald i bolagets nätbokning, samma gäller för prioriterad ombordstidning. Två onödiga tillägg med sammanlagt värde av 191 kronor – per enkelresa.


Jag satt på en presskonferens i höstas och hörde Ryanairs vd Michael O’Leary kalla politiker, journalister och konkurrenter för idioter. I princip alla som inte höll med honom eller bolaget i en fråga var "a bloody idiot".

 

Well, it takes one to know one.

Kommentarer

kommentarer