Island har inte haft det lätt de senaste två åren.


Finanskrisen slog hårdare mot Island än mot kanske något annat land i världen och när den lilla önationen var på väg att resa sig och locka tillbaka förlorade turister, då svepte Eyjafjallajökulls aska in allt i ett moln av gråaste grått.

 

Men ur den isländska turistnäringens perspektiv har omvärldens
syn på landet under kriserna varit ett nästan större problem
än valutan och vulkanen i sig. Island har hela tiden varit ett lika
attraktivt resmål som tidigare – till och med mer än tidigare, eftersom
Island blivit billigare att vistas i.


Nu ska islänningarna övertyga turisterna att komma tillbaka med hjälp av
kampanjen Inspired by Iceland som ska visa att landet är "fullt av liv
och mer intressant än någonsin".


En del i kampanjen är den här, smått underbara, pr-videon. Inte
lika bra som Jamaicas Usain
Bolt-filmer
, men inte långt ifrån.


Jag ville tillbaka till Island redan innan jag såg videon. Nu är suget efter
fjällhedar, glaciärer, heta källor och geysrar, och sköna Reykjaviks
restauranger (jag har ätit några av mina bästa måltider i Reykjavik)
större än någonsin.


Tack vare ett gäng dansande islänningar.

Kommentarer

kommentarer