Köp webb nu

Sveriges hundra bästa sajter utsågs igår av tidningen Internetworld.

Topp 100, som listan kallas, har tagits fram av Internetworlds redaktion sedan 1997. Nästan varenda år har många av landets resesajter haft framskjutna positioner på listan, eller åtminstone funnits med.

Årets lista känns som ett negativt trendbrott, tyvärr. Ving och Fritidsresor tog sig förvisso, välförtjänt, in bland de tio främsta, på en tredje respektive sjunde plats.

Men samtidigt åkte sajter som Resfeber.se, Travelstart.se och Reseguiden.se ut från listan och ”nykomlingar” som smarta och sociala Flygstolen.se, som gör det mesta rätt just nu, och tekniskt avancerade och mycket populära Flightradar24.com (tidigare Flygradar.nu) uppmärksammades inte alls.

MrJet som under året lanserat flera smarta tjänster och har en bra närvaro i sociala medier saknas helt – och undrar nog över vad som egentligen krävs för att kvala in på listan.

Varför resesajterna inte klarar sig bättre, det kan bara Internetworlds redaktion svara på. För mig känns det aningen märkligt att den bransch som kanske allra mest ligger i framkant på webben, och har överlägset störst andel av sin försäljning på nätet av alla återförsäljarbranscher i Sverige, inte uppmärksammas mer.

Ett intressant mått på resesajternas storhet och tyngd, är priset på domännamn. När Resor.se bytte ägare i våras landade prislappen, enligt uppgift, på cirka två miljoner kronor.

Häromdagen genomfördes två försäljningar till. Flyg.se såldes för en miljon kronor och Hyrbil.se för 1,2 miljoner kronor.

Även om ett bra domännamn inte med någon som helst automatik betyder en vass sajt, visar priset på domänerna att resor fortsätter att vara nätets hetaste bransch. Förhoppningsvis avspeglas det i nästa års Topp 100.

Kommentarer

kommentarer