Tripadvisors logotyp

Vi läser allt mer sällan användarrecensioner på nätet innan vi bokar resa, visar en ny undersökning.


Enligt undersökningen, gjord i USA av PhocusWright, har andelen resenärer som surfar runt bland hotellrecensionerna på sajter som Tripadvisor och Virtual Tourist minskat från 55 procent för två år sedan till 46 procent idag.


Början till slutet för resecommunitys? Första tecknet på att vi inte längre litar på vad andra resenärer tycker?


Jag tror inte det.

 

Även om du inte behöver leta länge bland inläggen på
Tripadvisor för att hitta rena faktafel (senast igår hävdade en
användare att Kuala Lumpur är en dyr hotellstad, när sanningen är
precis den motsatta), så är förklaringen till siffrorna nog en annan.


Vad som hänt sedan 2007, då den senaste undersökningen gjordes, är att
de största hotellsajterna plockat in användarrecensioner på sina egna
sidor. Expedia, som även äger Hotels.com, har till exempel köpt
Tripadvisor och lagt Tripadvisors användarrecensioner på de egna
hotellsajterna.


Konsekvensen blir självklart att den som ska boka ett hotell
inte längre behöver knappa in sig direkt på Tripadvisor för att få veta
vad andra gäster tycker om ett visst hotell.


Så besökssiffrorna för de renodlade recensionssajterna sjunker, men antalet ögonpar som läser varje recension blir fler.


Tripadvisor är förresten ändå fortfarande klar etta på området,
visar samma undersökning. Sajten har 12,3 miljoner unika besökare varje
månad. Tvåan IgoUgo är långt efter med 1,7 miljoner unika besökare per
månad.


Siffrorna gäller för Tripadvisor.com. Sammanlagt räknar
Tripadvisors olika språkversioner in över 25 miljoner unika besökare i
månaden.

Kommentarer

kommentarer