Missnöjda hotellägare stämmer Tripadvisor

Världens största resesajt, Tripadvisor, med 35 miljoner användarrecensioner på sina sidor, riskerar att stämmas av hotellägare som anser att många recensioner är felaktiga och falska.

Att få goda recensioner hos Tripadvisor har blivit mycket viktigt för hotellen, många resenärer fattar beslut om var de ska bo efter att ha läst vad andra resenärer tycker.

Tripadvisor har i flera år kritiserats för att de inte kan garantera äktheten i recensionerna och det har hänt att personal på hotell skrivit negativa, falska, kommentarer om konkurrerande hotell.

Tripadvisor har försökt stävja problemet genom att granska kommentarerna noga och hota fuskande hotell med avstängning från sajten, men det tycks inte räcka.

Nu förbereds en grupptalan mot Tripadvisor av 105 hotell i USA och Storbritannien. Hotellen företräds av KwikChex.com.

– En del av recensionerna på Tripadvisor tycks vara rena påhitt. För mindre hotell kan falska påståenden om till exempel matförgiftning i en hotellrestaurang vara förödande, säger Chris Emmins som grundat KwixChex, till The Telegraph.

KwikChex och de 105 hotellen hoppas att deras hot om stämning ska räcka för att få Tripadvisor att sanera bland kommentarerna, och att en rättegång ska kunna undvikas.

Tripadvisor har meddelat att de inte uttalar sig i pågående juridiska ärenden, skriver The Telegraph.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer