Över hälften köper resan på nätet

Svenska Resebyråföreningen gick nyligen ut med uppgifter om att försäljningen av charter- och paketresor minskade under sista kvartalet ifjol.


Nedgången var 26 procent under kvartalet och 13 procent för hela 2008. Medierna hakade på, bland andra Sveriges Radio.


Glasklart, svenskarna köper färre resor.


Inte alls.

 

Bara 30 procent av charterresorna säljs via de resebyråer som
Svenska Resebyråföreningen företräder. Resten bokas direkt hos
charterbolagen och väldigt många köper resan på …. trumvirvel
…internet. Tänka sig. 


Faktum är att webbförsäljningen nu står för över hälften av alla sålda paketresor. Det kanske ligger i Svenska Resebyråföreningens intresse att mörka de siffrorna i någon slags fåfäng förhoppning om att utvecklingen kan hejdas, men medierna borde nog ha genomskådat påståendet om att reseförsäljningen minskade 2008.

 

I år, lågkonjunkturens 2009, kanske. Men inte förra året.


Svenskarnas köpmönster ändras snabbt och de som köper resor flyttar
från resebyråerna till webbplatser. Det är den främsta förklaringen
till det tapp i försäljningen som traditionella resebyråer upplever.


En helt annan intresseorganisation, Researrangörsföreningen i Sverige
(RIS), meddelade igår att Ving, Apollo, Fritidsresor och STS Alpresor
ökade omsättningen på paketresor med tio procent ifjol.

 

RIS organiserar resebolag som säljer 90 procent av landets paketresor.

 

Så, försäljningsnedgång? Icke. Fortsatt massvandring till resesajter på nätet? Japp.

Kommentarer

kommentarer