Billigare att tanka flygplanen (Foto: Istockphoto/napthalina)

Flygbiljetterna är dyra i vinter, som bekant. Jag har letat biljetter från Stockholm till Bangkok i januari och häpnat över hur stor skillnaden är jämfört med samma period ifjol.

 

Att hitta ett direktflyg för under 10 000 kronor är i princip omöjligt de veckor jag vill resa – trots att jag är flexibel med resdagarna.

 

En stor förklaring är såklart flygbolagens bränsletillägg. Men en ljusning verkar vara på väg, hos de flesta bolag utom SAS.

 

Vi skrev om det här redan när oljepriset dippade under 100 dollar fatet, för drygt en månad sedan.

 

SAS hade inga planer på att ta bort eller sänka sitt bränsletillägg då, och tydligen inte nu heller. Trots att ett stort antal bolag gör en helt annan bedömning.

 

I
Europa har Air France, British Airways och Lufthansa sänkt tilläggen i
takt med sjunkande oljepris. Flygbolag i USA och Asien gör samma sak.

 

Igår föll oljepriset under 70 dollar per fat, en halvering jämfört med i somras, och betydligt under det pris som gällde när SAS införde bränsletillägget.

 

SAS envisas med att upprepa
att "man följer utvecklingen kontinuerligt" och hänvisar till att det
högre dollarpriset delvis äter upp den besparing bolaget gör på
billigare flygbränsle.

 

Förvisso sant, men
konkurrenterna tycker tydligen att den kvarvarande mellanskillnaden är
stor nog för att minska tillägget. SAS borde göra likadant.

 

Eller döpa om avgiften till "tillägg för bolag i kris". Det vore mer renhårigt – och skulle kanske öka betalningsviljan.

Kommentarer

kommentarer