Allt fler flygbolag planerar att ta betalt för incheckat bagage, för att öka intäkterna och parera de höga kostnaderna för flygbränsle. Jag blir inte förvånad om bolagen också snart börjar anmärka hårdare på väskor som väger för mycket – och ta mer betalt för extrakilona.

 

Idag finns en ganska god marginal utöver de 20 kilo en väska oftast får väga på reguljärflygen. Ett par, tre kilos övervikt ger sällan några problem vid incheckningen.

 

Värre är det vid flygningarna med lågprisbolag som Ryanair, där ett enda kilo utöver de 15 tillåtna, resulterar i böter. På nästan en hundralapp per kilo. Dyrt och fullständigt oproportionerligt.

 

Men vågar vi lita på flygplatsernas vågar? Vem kollar så att de inte visar för mycket? Knappast flygbolagen.

 

När ett test genomfördes på Gatwick i London i våras, var 20 procent av vågarna felande - till resenärernas nackdel. En våg av fem la alltså grunden för felaktiga överviktsböter, enligt den här artikeln i The Telegraph.

 

Ett tips för den som är osäker på hur tung väskan är, är att provväga den vid flera obemannade incheckningsdiskar. Skulle vågen sedan visa för mycket när du checkar in, har du argument som håller.

 

Häromdagen fick jag veta att en resväska med inbyggd våg börjar säljas i höst. En smart, svensk innovation där väskans vikt visas på en liten skärm vid handtaget, med felmarginal på bara 0,1 procent.

 

Låter som ett effektivt vapen mot bötesviftande incheckningspersonal på Skavsta.

 


Allt fler flygbolag planerar att ta betalt för incheckat bagage, för
att öka intäkterna och parera de höga kostnaderna för flygbränsle. Jag
blir inte förvånad om bolagen också snart börjar anmärka hårdare på
väskor som väger för mycket – och ta mer betalt för extrakilona.

 

Idag finns en ganska god marginal utöver de 20 kilo en väska
oftast får väga på reguljärflygen. Ett par, tre kilos övervikt ger
sällan några problem vid incheckningen.

 

Värre är det vid flygningarna med lågprisbolag som Ryanair, där ett
enda kilo utöver de 15 tillåtna, resulterar i böter. På nästan en
hundralapp per kilo. Dyrt och fullständigt oproportionerligt.

 

Men vågar vi lita på flygplatsernas vågar? Vem kollar så att de inte visar för mycket? Knappast flygbolagen.

 

När ett test genomfördes på Gatwick i London i våras, var 20 procent av
vågarna felande - till resenärernas nackdel. En våg av fem la alltså
grunden för felaktiga överviktsböter, enligt den här artikeln i The Telegraph.

 

Ett tips för den som är osäker på hur tung väskan är, är att
provväga den vid flera obemannade incheckningsdiskar. Skulle vågen
sedan visa för mycket när du checkar in, har du argument som håller.

 

Häromdagen fick jag veta att en resväska med inbyggd våg börjar säljas
i höst. En smart, svensk innovation där väskans vikt visas på en liten
skärm vid handtaget, med felmarginal på bara 0,1 procent.

 

Låter som ett effektivt vapen mot bötesviftande incheckningspersonal på Skavsta.

 

Kommentarer

kommentarer