Thai Airways Boeing 747

Thai Airways har ett gott rykte. Flygbolaget är ett av världens tio bästa enligt Skytrax och igår utsågs Thai till bästa utrikesflyg i svenska Business Travel Award. Jag har svårt att hålla med.

Ett flygbolag bedöms främst efter sin personal och service, efter sina flygplan och förmågan att hålla tidtabell och leverera väskan till rätt flygplats. Det är ju vad vi resenärer kommer i kontakt med under en normal flygresa.

Thai Airways är duktiga där. Den flygande personalen håller toppklass. Och som svenskar är vi kanske så vana vid en torftigare servicenivå att vi smälter av en wai, ett leende och ett ”Sawadee Ka” när vi boardar flyget.

Jag har också hyllat Thai tidigare. Ofta sett fram emot flygningarna från Stockholm till Bangkok – trots att Boeing 747:an som används på linjen till Arlanda är ett av flygbolagets äldsta och skraltigaste plan. Något som faktiskt, äntligen, ändras i sommar när en mycket modernare Boeing 777 sätts in.

Men efter att vid flera tillfällen, av olika anledningar, behövt ha kontakt med Thai direkt, inte bara boka biljett på nätet och flyga som det brukar vara, börjar jag bli riktigt less på bolaget.

Några exempel:

  • Att be om sängar till våra spädbarn inför hemresan kan inte göras från kontoret i Sverige, som jag hittills haft bra kontakt med, utan bara från kontoret i Bangkok. Helst ska man besöka ett Thai Airways-kontor personligen. Men om ett sådant inte finns där du bor, i Hua Hin i vårt fall, funkar det möjligen med mejl. Men ha tålamod, det tar en evighet och många mejl att få ens den enklaste begäran tillgodosedd.
  • Att försöka ändra hemresedatum på en ekonomiklassbiljett med restriktioner kan inte göras av huvudkontoret i Bangkok, utan måste godkännas från Sverige.

Kontoret i Sverige får alltså ändra biljetter, men har inget att säga till om när det gäller babysängar. Som kund blir man mer en bara aningen förvirrad.

  • Att boka och betala flygbiljett för spädbarn kan inte göras via webben om du bokar en resa med Thai från Thailand, utan du måste ringa/mejla och uppge kreditkortsnumret och ditt bokningsnummer så att barnen kan adderas till bokningen manuellt i efterhand. Att skicka kortuppgifter i mejl, vilket jag uppmanades att göra, är inte direkt vad experterna på nätsäkerhet brukar rekommendera.
  • Thais regler för vilka småbarn som får babysängar på flyget är kanske flygbranschens snålaste och konstigaste: sex månader gammal, 70 centimeter lång och 10 kilo tung är kriterierna. Våra tvillingar är 65 centimeter och väger 7,5 kilo men är sju månader gamla. Alltså faller de för ett helt onödigt åldersstreck när de enda viktiga kriterierna för vikt och längd klaras med råge. Att försöka reda ut det där i telefon och per mejl med Thais kundtjänst har tagit timmar. Och vi är fortfarande inte i mål. Kan bara hoppas att det löser sig innan hemresan.

Att ett flygbolag med så dålig servicenivå på marken anses vara världens nionde bästa, i Skytrax 2012, och igår utsågs till bästa utrikesflyg i svenska Business Travel Award – det skaver lite. Och rimmar otroligt illa med mina nyvunna erfarenheter.

Högre krav måste vi kunna ställa på flygbolagen.

Kommentarer

kommentarer