I mitten av april får landet sin allra första helt eldrivna taxibil. Taxin ska trafikera Arlanda där en laddstation nu sätts upp.
Bilen, en Mitsubishi i-MiEV, har plats för fyra personer med bagage. Räckvidden blir cirka 15 mil per laddning så taxin kommer att köra till platser inom Arlandas närområde, men den första och sista körningen varje dag görs mellan flygplatsen och Stockholm.
– Idag står marktransporterna till och från Arlanda för den största delen av flygplatsens totala koldioxidutsläpp. Renare taxibilar är en viktig del i att minska dessa utsläpp, och att Sveriges första eldrivna taxi används på Arlanda pekar på att vi än en gång banar vägen för nya och smartare lösningar, säger Torborg Chetkovich som är koncernchef på Swedavia.
Taxin körs av Taxi 020 i samarbete med Swedavia som driver Arlanda och med hotellkedjan Scandic. Därför får Scandics gäster förtur på de körningar som går mellan Arlanda och Stockholm.
Taxibilen har krocktestats ”med gott resultat” och liknar enligt tillverkaren en vanlig bil på alla sätt utom att den saknar avgasrör och avgaser.
– Många tror nog att elbilar bara är för den som kör korta sträckor och kan låta bilen stå på laddning i många timmar. Genom att låta elbilen gå som taxi visar vi att den uppfyller de allra flesta människors behov, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.
REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se