Dator på stranden (Foto: Istockphoto/cdwheatley)

Facebookvännerna skryter om sina resor, det tycker fler än hälften av de tillfrågade i en ny undersökning.

Enligt undersökningen, som försäkringsbolaget Europeiska låtit TNS-Sifo göra, använder nästan hälften av svenskarna, 48 procent, Facebook även på semestern. I åldersgruppen 16-30 år är siffran ytterligare lite högre, 53 procent.

Samtidigt anser 51 procent av deltagarna i undersökningen att deras vänner skryter om sina resor och semestervanor på Facebook.

– När man är kvar i snöslasket är det lätt att uppleva att resekommunikation på Facebook handlar om skryt. Men framförallt har Facebook blivit den viktigaste kanalen hem till Sverige, dels för att ge information, men också för att ta emot, säger Europeiskas kommunikationschef Christina Karlegran.

De vanligaste skälen till att ”facebooka” på semestern är hålla sig uppdaterad om vad som händer, med 21 procent av svaren, och att dela med sig av upplevelser och bilder, med 12 procent.

Bara 4 procent av de svarande erkänner att de uppdaterar Facebook på semestern för att retas med vänner som inte är ute och reser.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer