SJ Ryanair

Årets upplaga av Svenskt Kvalitetsindex, SKI, för resebranschen presenteras idag. SJ och Ryanair får svidande dåliga betyg.

SKI är ett mått på hur nöjda svenskarna är med företag inom olika branscher, och med företagens tjänster. I årets mätning finns utrikesflyg för första gången med som en kategori.

Norwegian får högst betyg i kategorin
av de endast tre flygbolag som namnges i utrikeskategorin, med ett värde på 70,1 av 100. SAS landar på 68,1 medan Ryanair bara får värdet 55. ”Ryanair får klart underkänt när det gäller kundnöjdhet”, skriver SKI i en kommentar.

Det enda reseföretag som får en sämre siffra än Ryanair är SJ. Det av förseningar och dåligt underhåll plågade tågbolaget skramlar bara ihop 52,8 poäng.

Faktum är att samtliga delbranscher har ökat sina betyg jämfört med tidigare – med undantag för just tågbranschen.

”SJ toppar även i år när det gäller klagomål där närmare var fjärde kund anser sig ha klagat direkt till SJ”, skriver SKI.

Klart bäst betyg av resebolagen i undersökningen får bussföretaget Bus4you med ett värde på 78, på andra plats kommer Sverigeflyg med 73,8 och trea är Malmö Aviation med 73,1.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer