Tre stycken kort

Konsumentverket konstaterar att företag med säte i andra länder inte behöver följa svensk lag. Därmed kan Ryanair och Norwegian fortsätta att ta ut extraavgifter vid kortköp.

Den nya lag som från 1 augusti förbjuder företag att ta ut en avgift för kortbetalning ser ut att bli tämligen tandlös. Åtminstone när det gäller de företag i resebranschen som är mest kända för sina avgifter.

Konsumentverket har fått in ett stort antal anmälningar och nu genomfört en snabbutredning i frågan.

Utredningen visar att ett flertal rese- och flygbolag fortsätter att ta ut kortavgifter och tre av de anmälda bolagen – MrJet, Whizz Air och Travel Store – har fått till 22 september att förklara varför.

Samtidigt konstaterar Konsumentverket att Ryanair och Norwegian kan fortsätta med sina kortavgifter precis som tidigare. Anledningen är att dessa företag har sina säten i andra länder och därmed följer den lagstiftning som råder i respektive hemland.

– Den nya lagstiftningen är bra, men tyvärr tvingas vi konstatera att vissa bolag kan fortsätta att ta ut kortavgifter genom att hänvisa till ett annat lands lag. För konsumenten blir det svårt att förstå när avgifter kan tas ut och inte, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer