Säg hej till TravelTweeps

En sömnsvår natt i början veckan fick jag en uppenbarelse. Nåja, en webbidé.


Det är så jag brukar fungera. Jag läser, lyssnar, funderar, skriver … och till slut trillar det fram en tanke värd att testa i verkligheten. Ofta föds den när jag har svårt att somna, vilket sker sällan. Kanske tio gånger per år. Ungefär lika ofta som jag kommer på en bra, eller för den delen dålig, idé. De dåliga idéerna är, i ärlighetens namn, betydligt fler än de goda.


De nattliga mödorna mynnade ut i den här tanken (i väldigt kondenserad form): "Att dela med sig av restips på Twitter, vore inte det väldigt smart?"

 

Jamen, det är inget nytt, säger du. Har testats i evigheter (vilket
i webbvärlden betyder max ett år). Ving twittrar ju sista
minuten-priser. Mr Jet, Travelstart, Flygstolen och andra nätresebyråer
använder Twitter för att lägga ut erbjudanden. Amerikanska flygbolag
som JetBlue och WestJet har blivit omskrivna för att de publicerar
biljettkampanjer på Twitter.


Och där finns en del av problemet med hur det ser ut idag.
Reseföretagen för en monolog på Twitter, en envägs inifrån-och
ut-kommunikation som går ut på att sälja med minsta möjliga insats.
Twitter har, trots goda föresatser hos många, bara blivit ytterligare
en kanal, en anslagstavla, där man skickar ut sitt budskap – utan att
det egentligen efterfrågas av kunderna.


På Twitter är ett sådant agerande fullständigt fel, eller #fail för att
snacka tweetspråk. Twitter ska bygga på dialog, inte monolog. Det
gäller även när man twittrar i syfte att i förlängningen få sälja.


Så tänk om det fanns en möjlighet för kunderna/resenärerna att
istället be om restips på Twitter. Att helt enkelt kunna dra iväg en
tweet och fråga om tips på ett hotell i Berlin, eller billiga
flygbiljetter till Tokoyo. I svaret tillbaka finns ett eller ett par
tips i form av kortlänkar till sidor som har vad som efterfrågats.


Den möjligheten finns – numera. Jag har startat TravelTweeps.se.


Kommer idén att lyckas? Ingen aning. Svagheterna är många, liksom styrkorna. Men det ska bli väldigt kul att testa.

 

Och just precis den här perioden, mellan idé och förverkligande, är jäkligt spännande.


För att börja med svagheterna:

1. Twitter är inte så stort i Sverige som man kanske kan tro.
100 000 användare är en siffra som nämns. Hur många av dem som
faktiskt är aktiva twittrare är oklart.

 

Sant. Därför ger TravelTweeps också möjlighet att skicka frågor
direkt från sajten. Då skickas tipset tillbaka som mejl. En
Facebooksida blir nästa steg, om intresset är stort nog.


2. Folk söker ju resor själva på nätet, vad ska restips på Twitter tillföra?

 

Om jag fått en tiokrona för varje gång någon bett mig tipsa om
hotell eller flyg, skulle jag kunna köpa ut Richard Branson ur Virgin
idag. Trots all information och alla sökmöjligheter som finns på nätet
(eller kanske på grund av), vill vi ha tips från andra. Och visst, du
kan gå till en resebyrå. Men det gör du nog inte längre. Att boka resan
själv på nätet är inte problemet – det är jobbet fram till bokningen,
sökandet efter information, hotell och flygbiljetter, som ibland blir
för tidskrävande och kanske tråkigt. Där kan en enda liten tweet göra
mycket för att hjälpa till.


3. Hur ska folk hitta till TravelTweeps?

 

Viktig fråga. Att lyckas locka besökare är den största
framgångsfaktorn. Eftersom jag inte har någon som helst
marknadsföringsbudget för TravelTweeps, kan jag bara hoppas att folket
på Twitter gillar vad de ser och "retweetar" rejält. Då kan det bli
riktigt kul.


Styrkorna då?

1. Enkelt.

2. Snabbt.

3. Gratis.

4. Ny idé som kan ge lite "buzz" i sociala medier, som i sin
tur ger followers som i sin tur ger TravelTweeps möjlighet att tjäna
pengar på tipsen, via affiliatelänkar till resebolagen.


Namnet? Kanske inte perfekt, medges. Tweeps
är nätslang för folk som följer varandra på Twitter – och minst en gång
i livet ska man väl starta en resesajt med Travel i namnet? Även om jag
brukar smyghåna de 57 svenska resebyråer som redan har det.

 

Jag har också köpt på mig TwitterTravel.se, men är tveksam till om Twitter skulle acceptera användandet av deras företagsnamn.


Webbdesignen? Lämnar en del att önska, jag vet. Jag har "byggt" sajten själv med hjälp av ett elegant svenskt WordPresstema som heter Mandigo.
Verksamheten kommer ju inte att ske på sajten i första hand, utan på
Twitter, så en bättre design får bli en senare fråga. Något som blir
aktuellt om TravelTweeps visar sig funka.


Så, för att återknyta till rubriken: kan det här vara något?

Kommentarer

kommentarer