Las Vegas, utsikt från The Cosmopolitan

En stad som redan har 148 000 hotellrum som sällan är fullbokade, kanske inte behöver ett jättehotell till. Men nya The Cosmopolitan gör ett försök. Balkonger är en av attraktionerna.

Las Vegas var en av de städer i USA som drabbades hårdast under finanskris och lågkonjunktur, när turisterna svek staden. När det var som värst, eller bäst för den som ville resa dit, gick det att få ett hotellrum på de bästa hotellen på The Strip för 25 dollar natten.

Lågkonjunkturen förde också med sig att många planerade nya hotell och kasinon skrotades redan på ritningsstadiet. Men The Cosmopolitan som öppnade igår, hade kommit så långt att projektet fick leva vidare – trots att banken tvingades ta över fastigheten när ägaren fick ekonomiska problem.

The Cosmopolitan har 3000 rum, 2000 öppnar i första etappen, många med utsikt över The Strip. Hotellet ligger i perfekt läge, precis bredvid välkända The Bellagio. Många av rummen har, vilket är unikt för Las Vegas, balkong eller terass.

För att sticka ut och för att försöka fylla rummen (du ser rummen i bildspelet här ovan) siktar The Cosmopolitan på att locka en publik som till stora delar övergett Las Vegas: välutbildade storstadsbor.

Dragplåstren blir inredningsdesign av David Rockwell, som utformat hotell och restauranger och som ansvarat för scenbyggena under de senaste Oscarsgalorna, och att restaurangerna anlitar kockar kända från New York City.

David Rockwell har bland annat tagit fram det som ska bli The Cosmopolitans främsta symbol: en enorm ljuskrona i tre våningar som innehåller tre barer och har en golvyta på över 2000 kvadratmeter.

Ett rum kostar, under vintern och våren, från 135 dollar per natt. Hotellets webbplats finns på www.cosmopolitanlasvegas.com.

REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se

Kommentarer

kommentarer