X2000 genom Skåne (Foto: SJ/Kasper Dudzik)

American Airlines före detta vd Robert Crandall anser att flyget ska förbjudas på korta sträckor där tågförbindelserna är goda, till exempel mellan New York City och Washington DC.

 

Klokt, och stort när det kommer från honom.

 

I Sverige borde vi tänka likadant på sträckor som Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Sundsvall, för att nämna ett par. Inrikesflyget går knappast ens snabbare (när du räknat in transfer till och från flygplatserna, incheckning, boarding etc) och är avsevärt klimatsämre.

 

Om SJ dessutom skulle sänka priserna och hålla tiderna, vore det
inte ens en uppoffring att undvika korta flygningar. För något är galet
när det miljövänliga valet kostar mer, i både pengar och tid.

 

Långa flygningar till andra länder däremot, det är en helt annan fråga.

 

Med
risk för att låta småpretto: jag är övertygad om att mänskligheten
lider mer av att vi slutar upptäcka världen, än vad det gagnar oss att bli av med de två till tre procent av koldioxidutsläppen som flyget
orsakar. Av de 2-3 procenten står dessutom militär- och transportflyg för en tredjedel – där borde vi kunna kapa en del.

 

Tänk på saken:

 

Hur många rasister, nynazister eller andra trångsynta dårar hittar du
bland de som älskar att resa? Inte många. Resor är bästa botemedlet mot inskränkthet och fördomar.

 

Var ska du hitta viljan att rädda
planeten
om du aldrig sett den? Att uppleva ger förståelse.

 

Jag kan fortsätta att stapla positiva exempel i några tusen tecken till, men jag har lovat mig själv att blogga kortare.

 

För tillfället finns frågor i klimatproblematiken som
både är avsevärt viktigare och enklare att lösa än hur vi ska få
långdistansflygplan att lyfta med hållbara bränslen i tanken. Låt oss
börja med de problemen.

 

När inga bilar körs på bensin, när inga
villor värms med olja och när inte vår produktion av nötkött längre
släpper ut 18 procent av koldioxiden – då kan vi börja snegla på
flyget. Fast något säger mig att lösningen kanske kommer medan vi gör
det andra.

 

Men inrikesflygets korta sträckor kan vi skippa imorgon.

Kommentarer

kommentarer