Destination.se - reseröra från Aftonbladet

Aftonbladet drar igång sin största resesatsning någonsin idag.

Tidningen samlar ett omdöpt resemagasin, en ny resesajt och bokningsfunktionen Destination.se under samma namn – Destination.

Draget var väntat. Snacket har gått om att Aftonbladet haft något på gång och i kampen med Expressen om både läsare och annonsörer gäller det att vara först för att kunna bli störst. Något Aftonbladet har lyckats med på område efter område. Nu har turen kommit till resor.

Expressen har precis meddelat att tidningen arbetar på ett glossigt månadsmagasin på 160 sidor, en satsning som känns … 1995. Och långt ifrån den värld där resorna säljs: internet.

Resor på nätet har en enorm potential. I Sverige säljs överlägset flest resor på nätet – per capita – av alla länder i världen. Charterbolagen har, för att ta ett exempel, haft en riktig nätboom de senaste åren och säljer nu mer än hälften av resorna på sina sajter. Motsvarande siffra i Tyskland är runt tio procent.

Värdet på näthandeln med resor är så stort att Aftonbladet valde att starta prisjämförelsesajten Destination.se ifjol, där affärsidén är att få provision på sålda resor från de resebyråer som finns med i prisjämförelsen.

När Aftonbladet idag meddelar att Destination.se slås ihop med Aftonbladet Resa (både papper och webb) skryter man i ett pressmeddelande om att Destination.se sedan starten i maj ”förmedlat resor för över 100 miljoner kronor”.

Låter det imponerande? Kanske. Men det är mindre än vad flygsökmotorn Flygresor.se lyckats med under samma period – helt utan trafik från en jättesajt som Aftonbladet.se.

Destination.se söker flygbiljetter hos 12 resebyråer, Flygresor.se hos 25. Flygresor.se bjuder dessutom på en lågpriskalender, en nyttig funktion som Destination.se saknar. Den enda fördel Destination.se har är att sajten även listar charterresor.

Jag gillar Aftonbladets inställning till nätet. Jag tycker om att de satsar. Men jag är inte helt säker på att bygga portaler, som i det här fallet, är det bästa att göra.

En sajt måste ha en tydlig inriktning, ett fokus som besökaren direkt förstår. Vad blir det på Destination.se: att söka flygbiljetter eller att läsa resereportage och nyheter? Ligger tyngdpunkten på biljettsälj eller innehåll?

Svaret är både och – och det gör nog att tidningen/sajten/bokningsfunktionen Destination blir väldigt splittrad. Vad är Destination för något? Jag gissar att du får helt olika svar om du frågar Aftonbladets affärsutvecklare eller tidningens resejournalister – för att inte säga läsarna. Förlåt, reseköparna.

Ja, ni ser.

Aftonbladet försöker skapa försäljning direkt från sitt redaktionella innehåll. Exempel: du läser ett resereportage om en weekend i Berlin, blir sugen på en resa, klickar på länken till en resebyrå och bokar flygbiljetten. Aftonbladet får procent på biljettpriset.

Nytänkande. Och sannolikt ett mycket effektivt komplement till traditionell annonsförsäljning. Men är det renhårigt? Tveksamt. Ett rejält tänjande av gränserna för blandning av journalistik och marknad är det hur som helst.

Många frågor finns kring Destination och det ska bli intressant att följa utvecklingen.

Redan idag står i alla fall klart att en resejournalist på Aftonbladet börjar blogga, till slut. 2009.

Skönt att se att Aftonbladet inte alltid är först. I det här fallet faktiskt inte bättre än trea, efter 1) BortaBra.se och 2) SvD Resor. Välkommen Cecilia Billgren.

Kommentarer

kommentarer