Strand på Sardinien (Foto: Göran Ingman/BortaBra.se)

Ticket presenterade sin reseundersökning Ticket Collection 2011 igår.

Undersökningen är en av de ledande i landet och ger goda fingervisningar om svenskarna och resandet – och hur vårt sätt att resa utvecklas.

Förutom rena bokningsfakta som att Grekland fortfarande är svenskarnas mest populära sommarland och att resor till New York City ökar med mäktiga 70 procent, bjuder Ticket på intressanta trendspaningar:

  • Industrisemestern är död, säger Ticket. Hm, säger jag. Med de senaste somrarnas fullständiga stiltje i juli månad i färskt minne, tycker jag att det känns lite tidigt att dra till med ett sådant påstående. Men visst, trenden går i den riktningen. Fler reser på senvåren eller tidig sommar och allt fler väljer att förlänga sommaren med en ledighet och en resa i september. Just höstresandet har en stigande formkurva, enligt Ticket.
  • Hälso- och träningsresor ökar. Vi vill springa, gymma, cykla och köra yogapass – på semestern. Hotellanläggningar med tydligt fokus på fysisk träning fylls för tillfället till sista säng och spinningcykel. Vad som inte nämns alls i Tickets rapport är den i åratal uttjatade spa-trenden. Är den på väg att klinga av? Vill vi hellre träna och svettas av egen kroppskraft än att ligga passiva med en handfull varma lavastenar på ryggen? Kanske det. Ett sundhetstecken i så fall, om ni frågar mig.
  • Internetuppkoppling blir ett krav. Om jag tyckte att Ticket var lite snabba med att dödförklara industrisemestern, känns det här tvärtom. Internet på hotellrummet – som ett nytt krav från resenärerna? Borde inte det ha skrivits i en trendspaning för fem sex år sedan? Tydligen inte. Enligt Tickets säljare är det först nu en större efterfrågan på internetuppkoppling, gärna trådlös sådan, börjar märkas på allvar. Drivande i frågan är ungdomar och äldre barn som vill försäkra sig om att det finns wifi – sannolikt för att koppla upp mobilen på – och vuxna som behöver kunna jobba på resan.
  • Billiga flygbiljetter i sommar. Ticket tror att det kommer att finnas ett ”överutbud” av reguljära flygbiljetter till sol- och badresmål under våren och sommaren, något som kan leda till pressade priser och kampanjer. Låter lovande för den som inte bokat sommarresorna än. Som undertecknad.
  • Sociala medier. 42 procent av svenskarna låter sig inspireras av andras bilder och berättelser på Facebook och bloggar, 39 procent följer diskussioner på reseforum. 36 procent frågar sina Facebookvänner om råd innan de bokar sin resa och 18 procent följer resebolagens Facebooksidor. Dessutom delar var fjärde svensk med sig av sina semesterbilder på Facebook.

Men, varför lägger man upp resebilderna på ”Fejjan”? Ja, inte är det för att reseskryta som en tidigare svensk undersökning hävdade, utan främst för att man vill visa foton för vänner och familj.

Blott tre procent att de tillfrågade i Ticket Collection svarar att de laddar upp semesterbilder på Facebook för att de anser att resande är ”en statusmarkör”.

Ett sundhetstecken, även det.

Kommentarer

kommentarer