Reseerbjudanden finns på Twitter
Får du nyhetsbrev med reseerbjudanden? Oerhört 1995.


Nu är det Twitter som gäller för resebolag som vill hänga med. Inte bara för att informera och kommunicera med kunder, vilket vissa resebolag börjat med under året, utan även för att sälja.


För oss som reser ofta och gärna
vill hitta biljetter till lågt pris för att kunna resa ännu mer, betyder det att Twitter kan vara på väg att växa fram som den kanal där de allra bästa erbjudandena finns att hämta.

 

BortaBra.se har tidigare skrivit om rese- och flygbolagen på Twitter. Men hittills använder svenska reseföretag
mest Twitter – och andra sociala medier – för att tipsa om samma priser
som finns i de där mossiga nyhetsbreven. Ny kanal, men samma innehåll
som tidigare.


I USA däremot, har Twitter snabbt skapat helt nya typer av
erbjudanden. Priserna är lägre och bokningstiden betydligt kortare,
ibland måste du bestämma dig inom några timmar.


Alltså inget för den som vill planera sin (charter)semester ett år i
förväg, för att kunna bo på samma hotell som förra gången. Däremot
något för spontanresenärer som gärna drar iväg en weekend eller en
vecka med kort varsel.


I USA har flygbolagen JetBlue och United Airlines börjat twittra ut erbjudanden. JetBlue kallar sina för "Cheep", United använder "Twares".


JetBlue har sålt enkelresor på inrikessträckor i USA, som lägst för 9
dollar, på Twitter sedan i början av juli. United började redan i maj.


– Twares handlar om att överraska våra kunder med låga priser som finns
under en mycket begränsad tid. De säljer slut otroligt fort eftersom
priset är så oslagbart, säger en taleskvinna för United till USA Today.


Låter spännande, eller hur? Undrar vilket resebolag i Sverige som blir först med skräddarsydda Twittererbjudanden?

Kommentarer

kommentarer