Att ta tåget till flyget är alltid ett bra val.

 

Naturen mår bra, du mår bra – och det går snabbt. Sveriges huvudstad är dessutom bortskämd med ett av de punktligaste och trevligaste flygtåg jag åkt – det finns inte många motsvarigheter ute i världen som klår Arlanda Express.

 

Men, det finns alltid ett men. Biljettpriset på 220 kronor, eller 420 kronor för en tur/retur-biljett, är alldeles för högt.

 

Inte bara ur en krass egoekonomisk bedömning, utan ur ett miljöperspektiv.

 

Tågets främsta alternativ är Flygbussarna. Att ta bussen kostar 99 kronor för en enkelbiljett, 179 kronor om du åker åt båda håll. Mer än hälften så billigt som tåget, alltså.

 

Att ta en taxi från Arlanda kostar 440-490 kronor, enkel väg. Två som delar bil åker alltså för samma pris som på tåget.

 

Miljövänligt? Inte direkt.

 

Oavsett vilken tid på dygnet jag åker med Arlanda Express, är tåget aldrig fullsatt. Som mest, en tidig vardagsmorgon med många affärsresenärer, kanske 70 procent av stolarna är upptagna.

 

Väldigt ofta går tåget halvfullt, om ens det. Trots det tjänade Arlanda Express 30 miljoner kronor förra året.

 

Att sänka priset och sälja fler biljetter, borde vara en bra affär för alla. För resenärer, miljö – och för Arlanda Express resultat.

 

För att Arlanda Express inte ska förlora intäkter på kunder som är beredda att betala nuvarande priser, kanske tidsstyrda priser även på vardagar kan vara en idé? (Speciella helgpriser finns redan.)

 

Fullt pris, dock gärna aningen lägre än 220 spänn, i rusningstid – men lägre priser mitt på dagen och på kvällarna.

 

Med ett snittpris kring 160 kronor, skulle jag inte ens snegla åt något annat flygfärdmedel än Arlanda Express.

 

Och naturen skulle applådera hela vägen till flyget.


Att ta tåget till flyget är alltid ett bra val. Naturen mår bra, du mår
bra – och det går snabbt. Sveriges huvudstad är dessutom bortskämd med
ett av de punktligaste och trevligaste flygtåg jag åkt – det finns inte
många motsvarigheter ute i världen som klår Arlanda Express.

 

Men, det finns alltid ett men. Biljettpriset på 220 kronor, eller 420 kronor för en tur/retur-biljett, är alldeles för högt.

 

Inte bara ur en krass egoekonomisk bedömning, utan ur ett miljöperspektiv.

 

Tågets främsta alternativ är Flygbussarna. Att ta bussen kostar
99 kronor för en enkelbiljett, 179 kronor om du åker åt båda håll. Mer
än hälften så billigt som tåget, alltså.

 

Att ta en taxi från Arlanda kostar 440-490 kronor, enkel väg. Två som delar bil åker alltså för samma pris som på tåget.

 

Miljövänligt? Inte direkt.

 

Oavsett vilken tid på dygnet jag åker med Arlanda Express, är tåget
aldrig fullsatt. Som mest, en tidig vardagsmorgon med många
affärsresenärer, kanske 70 procent av stolarna är upptagna.

 

Väldigt ofta går tåget halvfullt, om ens det. Trots det tjänade Arlanda Express 30 miljoner kronor förra året.

 

Att sänka priset och sälja fler biljetter, borde vara en bra affär för
alla. För resenärer, miljö – och för Arlanda Express resultat.

 

För att Arlanda Express inte ska förlora intäkter på kunder som
är beredda att betala nuvarande priser, kanske tidsstyrda priser även
på vardagar kan vara en idé? (Speciella helgpriser finns redan.)

 

Fullt pris, dock gärna aningen lägre än 220 spänn, i rusningstid – men lägre priser mitt på dagen och på kvällarna.

 

Med ett snittpris kring 160 kronor, skulle jag inte ens snegla åt något annat flygfärdmedel än Arlanda Express.

 

Och naturen skulle applådera hela vägen till flyget.

Kommentarer

kommentarer